|
|
|
|
/ / PUBLIKACJE ZAGRANICZNE
|
1 [ 2 ]
|
Publikacje zagraniczne -spis
Książki
- LEM ÜBER LEM. GESPRÄCHE. Frankfurt am Main 1986. Insel Verlag;
- UN DEMI-SIECLE DE PURGATOIRE. ENTRETIENS AVEC TADEUSZ KONWICKI. Editions Noir sur Blanc. Paris 1993; rec. J.P. Bouthors, Konwicki, traversier du desespoir, "La Croix" 10.II.1993; Philippe Petit, Konwicki: le livre, "l`Evenement" 4 - 10.II.1993;
- POETES DE L`APOCALYPSE. ANTHOLOGIE DE POESIE EN POLONAIS, HEBREU ET YIDDISH (1939 - 1945). Ouvrage collectif publie sous la direction de Daniel Beauvois, Stanisław Bereś (preliminaire, choix et notes), Jean-Marie Delmaire, Maryla Laurent. Lille 1991. Presses Universitaires de Lille;
rec.: K. Braun, Poezja pojednania, "Przegląd Polski" (Nowy York) 1992, 23 kwiecień; C.M. Cluny, Poesie, "Lire" 1992, nr 200; P. Molski, Poeci apokalipsy, "Kultura" (Paryż) 1993, nr 1 – 2; J. Święch, Powtórka z Apokalipsy, "Teksty Drugie" 1992, nr 5;
- EEN HALVE EEUW VAGEVUUR. GESPREHHEN MET TADEUSZ KONWICKI. Przeł. G. Rasch. Amsterdam 1988;
- TAK GAWARIŁ LEM.
|
|

Skrypty
- HISTOIRE ET CIVILISATION POLONAISE (1795 - 1864). Choix de textes et commentaires etabli par Stanisław Bereś. Lille 1991. Universite Charles de Gaulle;
- POLONAIS PRATIQUE POUR DEBUTANTS. Cours de Stanisław Bereś. Lille 1991. Universite Charles de Gaulle;
- LA NOUVELLE VAGUE POLONAISE. ANTHOLOGIE DES OEUVRES POETIQUES. Lille 1992. Centre d`Etudes da la Culture Polonaise;
Artykuły i inne
- Spinnenntz der Bucher [w:] AD LIBITUM. SAMMLUNG. ZERSTREUNG. Nr 1. Verlag Volk und Welt. Berlin 1985;
- Die Apokrypha des Stanislav Lem, "Quarber Mercur" (Wiedeń) 1987, nr 67;
- Czesław Miłosz`s Apocalypse (w:) BETWEEN ANXIETY AND HOPE. The Poetry and Writing of Czesław Miłosz. Edmonton 1988;
- Littterature polonaise contemporaine en exil. Presentation d`ensemble [w:] LITTERATURES ET CULTURES D`EXILE. TERRE PERDUE, LANGUE SAUVEE. PUL. Lille 1993 (ref. na konferencji nauk. Lille 1990, 22 - 23 nov.);
- Preliminaire (w:) Stanisław Bereś, UN DEMI-SIECLE DE PURGATOIRE. ENTRETIENS AVEC TADEUSZ KONWICKI. Paris 1993. Noir sur Blanc.
- Les deux enfers de Leo Lipski [w:] POLOGNE SINGULIERE ET PLURIELLE. LA PROSE POLONAISE CONTEMPORAINE. Lille 1993, PUL;
- Stanislawas Beresis poezija: Abipus veidrozio, Laukiu sapno, Trenas, Kaip paprasta pasirinkti, Neverta apie tai ilgai šneketi (tłum. A. Kaleda), "Literatura u Menas" Wilno 1995, nr 26;
- Stanisław Lem [w:] DICTIONNAIRE DES AUTEURS EUROPEENS. Paris 1994. Hachette;
- Les enfers de Leo Lipski, "Canadian Slavonic Papers" 1995, Vol. XXXVII, Sept.-Dec.;
- Im Angesicht des Archipels des Schweigens. Das Schaffen von Tadeusz Konwicki in den Jahren 1976 - 1994. ENTTABUISIERUNG. ESSAYS ZUR RUSSISCHEN UND POLNISCHEN GEGENWARTSLITERATUR. Pod. red. Jochena-Ulricha Petersa i Germana Ritza. Bern 1996. Slavica Helvetia;
- Fälle von sozielistischem realismus bei Stanislaw Lem, "Quarber Mercur 87" (Wien), 1998, nr 2;
- Baczyński Krzysztof Kamil, DICTIONNAIRE MONDIAL DES LITTÉRATURES. Sous la direction de Pascal Mougin et Karen Haddad-Wolting. Larousse. Paris 2002 (en collaboration avec Maryla Laurent);
- Barańczak Stanisław, ibidem;
- Białoszewski Miron, ibidem;
- Borowski Tadeusz, ibidem;
- Brandys Kazimierz, ibidem;
- "bruLion", ibidem;
- Gombrowicz Witold, ibidem;
- Herbert Zbigniew, ibidem;
- Kochanowski Jan, ibidem;
- Krasiński Zygmunt, ibidem.
- Kuśniewicz Andrzej, ibidem;
- Lem Stanisław, ibidem;
- Leśmian Bolesław, ibidem;
- Miłosz Czesław, ibidem;
- Mickiewicz Adam, ibidem;
- Moczarski Kazmierz, ibidem;
- Mrożek Sławomir, ibidem;
- Pankowski Marian, ibidem;
- Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, ibidem;
- Prus Bolesław, ibidem;
- Różewicz Tadeusz, ibidem;
- Schulz Bruno, ibidem;
- Sienkiewicz Henryk, ibidem;
- Słowacki Juliusz, ibidem;
- Stachura Edward, ibidem;
- Szymborska Wisława, ibidem;
- Tokarczuk Olga, ibidem;
- Witkiewicz Stanisław Ignacy, ibidem;
- Wyspiański Stanisław, ibidem;
- Zagajewski Adam, ibidem;
- Zimorowic Szymon, ibidem;
- Żeleński-Boy Tadeusz, ibidem;
- Żuławski Jerzy, ibidem;
- Zielony Balonik, ibidem;
- "Zdrój", ibidem;
- Żeromski Stefan, ibidem;
- Nowij tekst, abo w Centri podii. Rozmowa S.B. z Riszardom Kapuscinskom, "Sucziasnist" (Kijów) 2002, nr 1;
- Stanisław Lem - Introduction, "Acta Lemiana Monashensis. Special Lem Edition of Acta Polonica Monashiensis" 2003, vol. 2, nr 2;
- O "Solaris" Stanisława Lema, ibidem;
- O "Głosie Pana" Stanisława Lema, ibidem;
- Apokryfy Lema czyli neantologiczny romans, ibidem;
- Inteligent w domu wariatów (soc)realistyczna trylogia Stanisława Lema, ibidem;
- Stanisław Lem - Zarys Bibliografii, ibidem;
- Samtal med Zbigniew Kruszyński, Polsk literatur för nybörjare och avancerade i 39 essöaer och dikter, Kraków 2003;
- W etom dome - Polsza. Biesieda c Mariej-Danilewicz-Zielińskoj, "Nowaja Polsza" 2004, nr 3;
- Słuczaj, ili prawdiwyj wymyslieł. Biesieda c Zofiej Romanowicz, "Nowaja Polsza" 2004, nr 5;
- Czeslaw Milosz: La main de la providence (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Tadeusz Rozewicz: Le poete apres la fin du monde (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Adam Zagajewski: La Beauté et la souffrance (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Piotr Mitzner: Des signes dans poussiere (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Andrzej Sosnowski: Voyage a trevers les archives (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Marcin Swietlicki: Un poete actof jusqu`a cessation (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Artur Szlosarek: L`au-dela (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Ewa Sonnenberg: Une douce solitude (entretien avec Stanislaw Beres), "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Stanisław Bereś, La note, "Poesie" 2004, nr 102 (septembre);
- Rozdz. XXXVII [W:] LE TOUR DU MONT EN 80 PAGES. Editions Mont Noir 2005;
- Urła uli bolszoje kidałowo. Biesieda c Dorotoj Masłowskoj, "Nowaja Polsza" 2005, nr 10 (68);
- La voix d`un corps emmure. Leo Lipski et Łucja Gliksman s`entretiennent avec Stanislaw Bereś;
Tsafon-Revue. D'etudes juives du Nord, décembre 2005, nr 50;
|
|
|
|
ISTORIJA I FANTASTIKA
Kiedy do rozmowy zasiadają: najwybitniejszy przedstawiciel polskiej fantasy, którego wszystkie książki stały się mega-hitami, on sam zaś dorobił się pozycji klasyka fantastyki, otoczonego tłumami bezgranicznie wiernych mu fanów, z drugiej zaś znany historyk literatury o nerwie dziennikarza, autor m.in. wielu popularnych rozmów-rzek oraz telewizyjnych wywiadów z pisarzami, musi zdarzyć się coś ważnego. Co więcej, muszą posypać się iskry.
|
|

Rozmowy
Stanisława Beresia z Andrzejem Sapkowskim nie są letnią, gawędziarską
zupą, przyrządzoną przez starych znajomych, wspominających dawne
czasy, lecz zapisem spotkania dwóch indywidualności,
przychodzących z różnych światów – odmiennych
intelektualnie, światopoglądowo, a nawet charakterologicznie. Na
kartach tej książki spotykają się zawodowa dociekliwość historyka
literatury z żywym temperamentem i bujną osobowością dojrzałego,
świadomego swojej wartości pisarza - twórcy kultowego
pięcioksięgu „wiedźmińskiego” i trylogii „husyckiej”,
który stał się objawieniem polskiej prozy przełomu XX i XXI
wieku. Z jednej strony widzimy więc zarzucającego sieci pytań
literaturoznawcę, żywo zainteresowanego życiem, umysłem, psychiką
oraz wyobraźnią swego rozmówcy; z drugiej zaś ojca polskiej
fantasy - świadomego reguł toczącej się gry i wyznaczającego jej
granice, obdarzonego wielką wiedzą i niebanalną osobowością,
absolutnie pewnego swych racji, odrębnego w poglądach na świat i
literaturę, wreszcie konkretnego aż do bólu.
Nie
brak więc w tych rozmowach pytań zasadniczych, a nieraz i osobistych:
o dzieciństwo i młodość prozaika, o jego pierwsze kroki w
literaturze, o jego charakter i przekonania, o stosunek do spraw
publicznych, o drogę na parnas fantasy, o dar talentu i sposób
jego rozwijania, o pozycję fantastyki w literaturze polskiej, o
rozumienie powinności artysty i jego etykę, o warsztat pisarski; nie
brak tu jednak i zaskakujących żartów, anegdot, drwin,
niekiedy nawet złośliwości (głównie w stosunku do przeciwników
fantastyki, fałszywych autorytetów i dziennikarzy).
Dzięki
tej rozbieżności interesów i dyskursywnemu napięciu, które
panuje pomiędzy rozmówcami, dialogi te nie są drętwym
ględzeniem, którego celem jest polerowanie pomnika lub
prawienie sobie duserów, ale pełną energii i zaskakujących
reakcji, rzetelną debatą nad ważnymi kwestiami światopoglądowymi i
artystycznymi, do których prowokują utwory pisarza. Nie jest
to więc książka dla tych fanów fantastyki, którzy
interesują się tylko śmiercionośną „drogą miecza”
wiedźmina lub smaczkami podbojów miłosnych Reynevana (choć i o
tym się tu rozmawia), ale raczej dla tych, których pasjonują
sekretne związki historii i fantastyki, poglądy pisarza na literaturę
i metody jego pracy twórczej. Choć nie ulega wątpliwości, że
zarówno miłośnicy przygody, jak i smakosze ambitniejszych
odmian fantasy znajdą w tych rozmowach coś dla siebie. Sapkowski jest
bowiem równie intrygującym bohaterem jak powoływane przez
niego do życia literackie postacie. Obdarzony ogromną wiedzą, pewien
swoich racji, zaskakujący w gustach i sądach, szybki w słowie i
reakcji, inteligentny i przewrotny, rzeczowy i podejrzliwy, a przy
tym zawsze gotów do polemicznego starcia, jawi się w tym tomie
jako wojownik fantastycznego never landu - jego twórca,
ambasador i strażnik.
[oryginalna
wersja wstępu, w druku skrócona przez wydawnictwo]
|
|
|
|
POÈTES DE L`APOCALYPSE. ANTHOLOGIE DE POÉSIE EN POLONAIS
Antologia poezji polskiej i żydowskiej okresu wojny i okupacji, przygotowana do druku przez zespół: Stanisław Bereś (wybór części polskiej, wstęp i noty), Daniel Beauvois (redakcja), Maryla Laurent (przekłady polskie i francuskie), Jean-Marie Delmaire (wybór części żydowskiej, wstęp, noty i przekłady), opublikowana w Press Universitaires de Lille. Ten ponad 300-stronicowy wybór przynosi teksty poetyckie reprezentantów pokolenia Kolumbów (W. Bojarski, A. Trzebiński, Z.L. Stroiński, T. Borowski, T. Gajcy, K.K. Baczyński, T. Różewicz), a także poetów żydowskich tworzących w gettach, obozach lub w partyzantce (I. Kacenelson, A. Suckewer, H. Glick, M. Gebirtig, U.Z. Greenberg, A. Hameiri, I. Fichman, A. Schlonski, A. Cajtlin, N. Alterman.
|
|

Wybór został poprzedzony obszernym wstępem, który pokazuje po raz pierwszy czytelnikowi francuskiemu panoramę polskiej i żydowskiej liryki okresu wojny i okupacji. Oryginalnym wkładem tego unikalnego przedsięwzięcia stało się ukazanie we wspólnym tomie poezji polskiej i żydowskiej, powstałej w kraju eksterminowanym przez okupanta, wyrażającej ból, rozpacz i bunt, pragnącej stać się zapisem krótkiego życia i pewności śmierci jej autorów. W efekcie jest to antologia czterojęzyczna, gdyż na język francuski zostały tu przełożone teksty pisane po polsku, hebrajski i w jidisz.
|
|
|
|
LA NOUVELLE VAGUE POLONAISE. ANTHOLOGIE DES OEUVRES POETIQUES
Antologia
utworów poetyckich najwybitniejszych przedstawicieli polskiej
Nowej Fali: Stanisława Barańczaka, Juliana Kornhausera, Ryszarda
Krynickiego, Ewy Lipskiej, Stanisława Stabry, Jana Polkowskiego,
Rafała Wojaczka, Adama Zagajewskiego. Zawiera teksty powstałe w
latach 1968-1990. Antologia opublikowana została w 1992 przez Centre
d`Etudes de la Culture Polonaise Uniwersytetu w Lille (Francja).
Wybór tekstów, wstęp i noty biograficzne: Stanisław
Bereś; przekłady utworów: Maryla Laurent i Laurence Dyevre.
|
|

Kompozycja tomu uwypukla rolę wydarzeń politycznych, na które
reagowali poeci tej formacji poetyckiej: Marzec 1968, Grudzień 1970,
Radom 1976, ruch opozycyjny 1976-1980, powstanie Solidarności 1980,
stan wojenny 1981 i jego konsekwencje 1981-1990. Ukazane w tej
antologii zostały wszystkie najważniejsze modele estetyczne,
składające się na unikalną poetykę tej generacji (kontestacja, wątki
polityczne, lingwizm, „mówienie wprost”,
neoklasycyzm). Antologia prezentuje zarówno prekursorów
Nowej Fali (Wojaczek), jej najciekawszych przedstawicieli „burzy
i naporu” (Barańczak, Zagajewski, Lipska, Krynicki, Kornhauser,
Stabro), wreszcie pisarzy nawiązujących do dokonań nowofalowych
(Polkowski). W ten sposób uzyskujemy całościowy obraz przemian
tego środowiska: od programowego buntu pokoleniowego, poprzez kolejne
fazy buntu politycznego, aż po pełne wyodrębnienie się
poszczególnych, indywidualnych już poetyk. Antologia
dokumentuje siłę oddziaływania tej liryki, która zdominowała
artystycznie i światopoglądowo lirykę polską od studenckiego marca
1968 roku aż po kres komunizmu w 1989 roku.
|
|
|
1 [ 2 ]
|
|
|